Ook zo gek op lastpakken?

kernkwadrant-valkuil-chaos

Jij kent ze vast ook wel:

  • Zo’n vervelende collega die je mateloos irriteert.
  • Je baas die je alweer niet begrijpt.
  • Iemand die zijn afspraken niet nakomt waardoor alles in de soep loopt.
  • Die klant die steeds weer lastige vragen stelt.
  • Of die akelig bemoeizuchtige buurvrouw.

Ze zijn er in alle soorten en maten. Irritante mensen die jou het leven zuur maken ;-) Ik noem ze hier voor het gemak lastpakken. Ze zijn hartstikke lastig voor je toch? 

Je probeert op verschillende manieren met die lastpakken om te gaan. Ze te ontlopen bijvoorbeeld. Of eens duidelijk te zeggen wat je van ze vindt. En zo zijn er nog veel meer strategieën om lastpakken te overleven. Lees hier hoe lastpakken ook nuttig voor je kunnen zijn.

Gebruik die lastpakken!

Je kunt die lastpakken ook gebruiken om iets over jezelf te leren. De kernkwaliteiten en kernkwadranten van Daniel Ofman helpen je daarbij. Vanuit jouw allergie (lastpak) kun je jouw kernkwaliteit, valkuil en uitdaging ontdekken. Dat helpt je meteen makkelijker met lastpakken om te gaan.

Zo’n kernkwadrant maken kun je zelf. Hoe je dat doet, lees je aan de hand van dit voorbeeld van Christiaan.

Christiaan ergerde zich mateloos aan een secretaresse op zijn werk. Waarom? “Het is gewoon een afgrijselijke zeur. Ik snap echt niet dat er mensen met haar kunnen samenwerken. Het is zo’n irritante trut en ze bedenkt allerlei regeltjes waar wij ons aan moeten houden. Grrrr :-( Met dat soort mensen kan ik niet overweg.”

Je allergie

Bedenk waar jij je het meest aan ergert: dat is je allergie. Soms is dat nog best lastig. Want wát is het nou precies wat die persoon zo vreselijk irritant maakt?

Christiaan vond de secretaresse eerst over de hele linie een zeur ;-) Maar na wat speuren kwam hij erachter dat het vooral de starre regeltjes zijn waar hij gillend gek van wordt: “Als ik mijn rapporten niet exact zo aanlever als zij wil, werkt zij ze niet eens uit. Belachelijk toch!” Christiaan noemt starheid als allergie.

Je kernkwaliteit

Zoek nu het positief tegenovergestelde, dat is je kernkwaliteit. Ook dat kan best lastig zijn. Kom je er echt niet uit dan kan kunnen antoniemen je soms op een idee brengen.

Christiaan wist meteen zijn kernkwaliteit: “Ik ben gewoon hartstikke flexibel, dat is toch doodnormaal. Ik snap niet dat niet meer mensen dat zijn.”

Wees trots op je kernkwaliteit! Ook al vind jij die heel gewoon, niet iedereen heeft die kwaliteit. Je kunt kernkwaliteit en allergie in een schema zetten. Voor Christiaan ziet dat er zo uit:

Je valkuil

Leuk om te ontdekken wat je kernkwaliteit is, maar je kunt nog verder gaan. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je doorschiet? Dus als je teveel van je kwaliteit hebt?

Bij Christiaan slaat de flexibiliteit soms door, dan wordt hij chaotisch en ongestructureerd. Hij probeert dan tig dingen tegelijk te doen en maakt niks af. “Dat krijg ik nogal eens te horen, dat ik er zo’n chaos van maak.”

Je valkuil is teveel van je kernkwaliteit. Vaak is dat niet zo moeilijk te bedenken. Bij Christiaan is dat chaos. In zijn geval geven allergie, kernkwaliteit en valkuil dit beeld:

kernkwadrant allergie valkuil

Je uitdaging

Zoek nu het positief tegenovergestelde van je valkuil. Dat is je uitdaging.

Christiaan noemt structuur als tegenovergestelde van chaos: “Dat vind ik ook echt een uitdaging, ik zou willen dat ik wat gestructureerder was”.

De uitdaging maakt het kernkwadrant compleet. In het voorbeeld van Christiaan zie je ook dat het kernkwadrant klopt. Teveel structuur (uitdaging) kan tot starheid (allergie) leiden.

Het complete kernkwadrant van Christiaan ziet er dan zo uit:

kernkwadrant

Kernkwaliteit én uitdaging!

Kernkwaliteit en uitdaging zijn allebei belangrijk. Denk niet dat je moet streven naar je uitdaging en je kernkwaliteit moet vergeten. Zorg voor een evenwichtige combinatie van die twee. Dus plak die twee aan elkaar, maak er een mooie combi van.

Christiaan bijvoorbeeld streeft tegenwoordig naar flexibele structuur.

Kortom: gebruik die lastpakken om van te leren. Met wat oefening merk je steeds sneller waarom iemand jou irriteert. Dat helpt vaak in de communicatie en je wordt er zelf beter van :-)

bezieling en kwaliteit in organisatiesLeestip: In Bezieling en kwaliteit in organisaties van Daniel Ofman lees je alles over kernkwadranten en nog veel meer. Het lezen waard!

PS Wil je meteen zelf aan de slag? Dan vind je hier een blanco kernkwadrant. Kom je er niet uit, vind je het bijvoorbeeld lastig om je uitdaging te vinden of krijg je het kernkwadrant niet rond neem dan gerust contact met mij op. Ik denk graag even met je mee.

© Albertine ’t Hoen

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Lees ook: