Soms word je helemaal overspoeld door alle toestanden op je werk. Iedereen doet razend ingewikkeld. De ene sombere wolk is nog niet voorbij of de ander komt er al aan. Het is gewoon niet leuk allemaal :-(
Op zo’n moment is het handig als je wat simpele tips hebt die je werk leuker maken. En tja, misschien Dvind jij deze tips wel heel erg simpel.Gelijk heb je, want dat zijn ze ook. Maar ze zijn wél bewezen effectief*.
1 Pimp je werkplek
Dat klinkt bijna te simpel, maar het werkt echt. Ruim je bureau op en zet wat leuks neer i.p.v. saaie stapels. Of bekijk je werk eens heel anders door aan de andere kant van je bureau te gaan zitten. Mij beviel dat zo goed dat ik nog steeds aan de andere kant zit :-)
2 Wees vriendelijk
Vriendelijk gedrag kost helemaal niks en kan een wereld van verschil maken. Voor de ander natuurlijk, dat snapt iedereen. Maar ook voor jezelf! Lees hier hoe vriendelijkheid jou helpt. Inspiratie nodig? Kijk het filmpje in dit artikel voor meer inspiratie.
3 Wees optimistisch
Pessimisten zijn er genoeg. Daar hoef jij niet bij te horen, dat maakt je werk echt niks leuker. Voor niemand niet, niet voor jezelf en niet voor je collega’s.
4 Doe het niet
Hoe simpel kan het zijn: doe eens iets niet. Sla die suffe bijeenkomst gewoon over. Als je griep hebt kun je ook niet, dus waarom dan wel als je ernstig last hebt van voorjaarskriebels ;-) Dat geef je meteen een zee van ruimte.
Doe je vaak dingen wel omdat je nee zeggen moeilijk vindt? Dan zijn deze tips wat voor jou.
5 Beloon jezelf
Misschien wacht je tot een ander jou beloont. Maar waarom zou je? Jezelf belonen heb je zelf in de hand ;-) Doe het dan ook! Neem eerder vrij als je iets snel afgerond hebt. Verwen jezelf en koop iets leuks of lekkers.
6 Hou je lunchpauze eens anders dan anders
Werk je meestal gewoon door achter je bureau terwijl je luncht? Doe dan eens iets anders. Maak een wandeling en geniet even van de natuur. Dan krijg je vanzelf een razend gezonde dosis vitamine G.
Als je oplet is er zelfs op bedrijfsterreinen natuur te vinden. Of neem een langere pauze en ga wat verder weg. En nee, dat is geen verspilde tijd. Je laadt weer op en bent daarna veel productiever.
In een van mijn eerste banen maakte ik vaak lange dagen op kantoor in Amsterdam Zuid-Oost. Het werk was superleuk, maar zo’n hele dag op kantoor, brrrrrr. ’s Middags was ik dan zo duf als een konijn en nul-komma-nul productief :-(
Het ging veel beter als ik een lange pauze nam om lekker te wandelen, een terrasje te pakken of naar de markt te gaan. Dan kon ik er ’s middags weer helemaal tegen :-) En omdat ik ’s avonds een half uurtje later naar huis ging had ik nog minder file ook!
7 Doe een goede daad
Dat hoeft helemaal niks groots te zijn. Een koffiekopje wegzetten, iemand voor laten gaan of een wc-rol verwisselen is meer dan genoeg. Dat lijkt aardig voor de ander, maar je wordt er zelf ook blij van. Echt waar!
8 Bedenk waar je dankbaar voor bent
Vind je dat lastig, denk dan ook aan voor de hand liggende dingen: een parkeerplek die je zomaar snel vindt, het heerlijke voorjaarsweer of een nieuwe uitdagende opdracht. Lees hier meer over je werk waarderen.
9 Bewuste aandacht
De tocht naar de koffieautomaat maak je misschien op de automatische piloot. Niks mis mee, maar let eens bewust op wat je doet. Ren je op weg naar je cafeïneshot of neem je bewust de tijd en loop je bedachtzaam ;-) ? Hoe voelen je voeten? Kun je je ademhaling waarnemen? Kan je denkhoofd even stil?
10 Geniet
Je kunt het je soms niet voorstellen. Maar echt, ook op je werk zijn er kleine dingen waar je van kunt genieten. Let erop en grijp je kans om dat bewust te doen.
“Geniet van de kleine dingen, eens zul je misschien terugkijken en je realiseren dat dat de grote dingen waren” – Robert Brault
© Albertine ’t Hoen
* Veel van deze tips zijn wetenschappelijk bewezen ‘bronnen van geluk’ (persoonlijke hulpbronnen). Daar kun je nooit genoeg van hebben. Als je die geluksbronnen blijft voeden stimuleer je je werkplezier. Zoiets als een plant die je water en mest geeft om tot bloei te laten komen ;-)