Doe het niet

Energiemanagement

Heb jij ook heel veel op je bordje? En dreigt het alleen maar meer te worden? Eigenlijk doe je het ook allemaal nog niet goed genoeg. Er moet gewoon hoognodig een schepje bovenop.

Als je nou net iets langer en harder zou werken… Dan zou je eindelijk alles wel goed af krijgen. Wat een rust zou dat geven. En wat een tevreden gevoel. Wat zou iedereen je dan geweldig vinden.

Alles moet anders

Volgend jaar ga je het allemaal anders aanpakken. Je gaat voortaan al je afspraken stipt nakomen. Dan is daar alvast geen gedoe meer over. Je zorgt ervoor dat je bereikbaarheid optimaal wordt. Je vakkennis is in het vervolg altijd up-to-date. En oh ja, je moet wel gezond blijven, dus je gaat weer fanatiek sporten.

Je barst van de goede voornemens. Dat is helemaal prima. Maar als je het nu al hartstikke druk hebt, heb je misschien helemaal geen tijd om je vakkennis beter bij te houden. Of om al je afspraken stipt na te komen.

Kunnen die voornemens eigenlijk wel? Misschien zijn ze wel helemaal niet reëel. Dan is het heel frustrerend om half januari te merken dat er weer niks van je goede voornemens terecht is gekomen.

Doe het niet

Gelukkig is er een alternatief. Soms is het veel slimmer om dingen gewoon te laten, om ze niet meer te doen. Dat kan je zo zeeën van tijd en energie geven.

Dingen laten kan je helpen je accu weer op te laden. Zo kan je die dingen doen die echt belangrijk voor je zijn. Misschien zijn daar zelfs dingen bij die je nu als goed voornemen hebt, maar waar je gewoon niet aan toekomt.

Iets laten valt soms behoorlijk tegen. Het is veel makkelijker om het wel te doen, dar zit veel meer in je natuur. Je bent zo aan je oude patroon gewend, dat het heel lastig is dat los te laten. Maar soms is het goed om iets tegennatuurlijks te doen ;-).

Klein beginnen

Begin iets laten met kleine en onschuldige dingen. Verdiep je bijvoorbeeld niet meer in de werking van koffiezetapparaat, telefoon of printer. Op een of andere manier komt er altijd wel koffie, geluid of papier uit die dingen ;-). Waarom zou jij de aangewezen persoon zijn om daar voor te zorgen?

Lukken de kleine dingen je goed? Experimenteer dan eens met iets groters te laten, bijvoorbeeld:

  • Laat mail even wachten voor je reageert. Natuurlijk is het hartstikke servicegericht om meteen op elke mail te reageren. Maar je kunt je er ook onnodig werk mee op de hals halen. Sommige mailtjes lossen zich nu eenmaal vanzelf op, dat kun je ook even afwachten.
  • Sla eens bijeenkomsten over. Vergaderingen, netwerkborrels en allerlei meetings zijn er volop. Maar zonder jou redden ze het meestal ook wel ;-). Bedenk vooraf of een bijeenkomst echt zinvol voor je is of sla gewoon elke derde bijeenkomst over.
  • Vertrouw erop dat anderen goed voor je werken. Als jij iets uitbesteed hebt, val dan niet over elke punt of komma. Misschien is het niet helemaal zoals je het zelf zou doen, maar zo kan het ook.
  • Wacht tot een ander ja zegt tegen dat onaantrekkelijke project. Je bent er misschien aan gewend dat jij altijd als eerste ja zegt, maar eigenlijk heb je jezelf daarmee. Zo’n project vreet tijd en energie, maar levert per saldo weinig op. Laat een ander dat maar eens doen.
  • Laat je perfectionisme varen. Bedenk dat goed ook goed genoeg is. Verstuur bijvoorbeeld je mail eens zonder dat je die extra gecontroleerd hebt.

Voelt dat helemaal verkeerd voor je?  Denk je: maar als ik het niet doe, doet niemand het (goed). Ben je bang dat alles in het honderd loopt? Vraag je dan eens af voor wie je eigenlijk beter zorgt: de organisatie of jezelf.

Wat ga jij de komende tijd laten? Laat 😉 het weten, ik ben benieuwd.

© 2012 Albertien ‘t Hoen

Lees ook: