Gezocht: eerlijke vinder voor verloren tijd

Timemanagement

Tic tacZiezo, die eerste werkdag na je lange weekend zit er weer op. De tijd is voorbij gevlogen. Maar wat heb je nou eigenlijk de hele dag gedaan… Bizar: al die dingen waar je vandaag mee aan de slag wilde, liggen er nog net zo.

Misschien moet je toch vanavond ‘even’ wat werk inhalen? Niet leuk natuurlijk, maar je moet toch wat. De rest van de week staat al te vol met afspraken. Dan komt het er zeker niet van, dus vanavond is je enige kans.

Het probleem van weglekkende tijd komt vaker voor op een rustige dag. Zo’n dag dat er nauwelijks afspraken in je agenda staan en je geen strakke deadline hebt. Natuurlijk heb je eigenlijk genoeg te doen: een hele riedel telefoontjes, verslagen en eigenlijk moet je ook hoognodig met je administratie aan de slag. Maar ach, dat kan best nog even wachten.

Nadelen van weglekkende tijd

Op zo’n rustige dag kabbelt het allemaal gewoon door. De werkdag is voorbij voor je er erg in hebt en voordat je gedaan hebt wat je had willen doen. Misschien vind jij dat helemaal geen probleem. Maar er kleven vervelende nadelen aan zo’n dag waarop je tijd zomaar weglekt:

  • Geen voldaan gevoel. Je hebt deze dag niet lekker gewerkt. Je bent misschien wel moe, maar niet op een prettige manier.
  • Je werk is blijven liggen. Doordat je tijd is weggelekt, is je werk blijven liggen, terwijl dat niet nodig was.
  • Minder vrije tijd. Als je besluit de weggelekte tijd terug te winnen door gewoon langer door te werken, kost je dat vrije tijd.
  • Weggegooid geld. Als je verantwoordelijk bent voor je eigen inkomsten (bijvoorbeeld als ondernemer of omdat je declarabel moet werken) betekent weggelekte tijd eigenlijk gewoon weggegooid geld. En wie heeft daar nou geen hekel aan 😉

Breng je tijdlekken in kaart

Als dat voor jou herkenbaar is kan het helpen om eens bij te houden waar je tijd aan op gaat. Dat kan je bijvoorbeeld doen met de gratis programma’s RescueTime of ManicTime. Die brengen prachtig in beeld waar jouw tijd blijft.

Vind je dat teveel gedoe of word je helemaal zenuwachtig van het Big Brother-achtige van zo’n programma? Hou je dag dan gewoon eens handmatig bij, bijvoorbeeld op een geprint dagoverzicht van je (Outlook-)agenda*.

Kijk aan het eind van je werkdag terug. Waar is je tijd gebleven? Waar zaten lekken? Hoe kun je daar wat aan doen? Voor veel mensen is alleen het bijhouden van een overzicht al voldoende om in een paar dagen de lekken te verminderen.

Eerlijkheid voorop

Zo’n overzicht houd je voor jezelf bij. Het is dus niet hetzelfde als een tijdschrijfsysteem dat je gebruikt om de uren te registreren die je voor de klant of je baas in rekening brengt. Dit doe je in de eerste plaats voor jezelf.

Dus sjoemel niet, maar noteer eerlijk wat je doet. En als dat eens niet zo productief is: so what! Dan is er in ieder geval ruimte voor verbetering.

Kortom: breng je tijd eens in kaart. Het kost je misschien even een beetje tijd, maar het geeft je inzicht in je lekken. De eerlijke vinder is gevonden 😉

© 2011 Albertien ‘t Hoen photo credit: fred_v

* Heb je geen bruikbare dagindeling om te printen? Mail me dan even voor een pdf- of Excel-bestandje.

Lees ook: