STOP je gedachtestroom

Hulpbronnen

Please stopDaar zit je dan: met je kop koffie en een tijdschrift. De middag lijkt eindeloos en hij is helemaal voor jou. Zeldzaam, zo’n vrije middag waarop je helemaal niks hoeft. Dat wordt heerlijk genieten.

Maar dan begint het. “Die begroting is toch een lastig verhaal, daar moet ik dit weekend wel over nadenken. Misschien is het handiger als ik daar nu vast aan begin?” “Help, ik ben vergeten die klant te bellen. Dat moet ik maandag echt als eerste doen.” “Wacht, dit is een super idee voor die column.” “Maandag moet de auto naar de garage, maar red ik dat eigenlijk wel tussendoor?”

En zo gaan je gedachten maar door en door. Ze zijn niet te stoppen. De ene gedachte is er amper of de volgende dient zich al aan. Het is net een bord spaghetti: trek er een sliert uit en de volgende komt vanzelf mee.

Meestal komt je denkvermogen je goed van pas. Het zorgt ervoor dat jij allerlei ingewikkelde dingen kunt uitvogelen en met ideeën komt waar niemand anders mee komt. Je denkvermogen zorgt ervoor ervoor dat alles op rolletjes loopt. Het helpt je slimme oplossingen voor lastige problemen weet te verzinnen en nog veel meer.

Maar soms is het gewoon te veel en gaan je gedachten hun eigen gang. Dat is heel vervelend, vooral als het op een ongelegen moment komt. Als jij net wilt genieten van je vrije middag bijvoorbeeld.

Dan zou je het liefst een knopje willen hebben dat je denken stopt zodat jij ontspannen kunt genieten van niks doen. Helaas bestaat dat knopje niet en helpt het ook niet om jezelf te dwingen je gedachten stil te zetten. Maar je gedachtestroom tot bedaren brengen kan wel.

Daarom hier 5 manieren om je gedachtestroom te beperken.

1 Noteer je gedachten

Neem even de tijd en noteer kort wat je bezighoudt. Daarna mag je het meteen weer vergeten, het staat immers genoteerd ;-). Heb je al een waterdicht systeem om al je acties vast te leggen? Noteer je gedachte dan toch. Later kun je controleren of je gedachte al op je lijst stond. Nu is het zaak om hem uit je hoofd te krijgen.

2 Laat je gedachten wegdrijven

Stel je voor dat je aan een rivier zit. Het water stroomt traag voorbij. Zo nu en dan komt er een blad voorbij. Zodra er een gedachte bij je opkomt, parkeer je die op het blad en laat hem met de rivier wegdrijven.

3 Doe wat je doet met aandacht

Richt je aandacht eens op die kop koffie die je zit te drinken. Hoe ziet die koffie eruit: is ze stevig donkerbruin of een slap bakkie waar je zo doorheen kijkt? Hoe ruikt ze? Hoe smaakt ze? Is de koffie nog lekker warm of al afgekoeld door al je gedenk?

4 Plaats je gedachten op een tijdlijn

Vooral als je gedachten weerbarstig blijven, kan het helpen ze op een tijdlijn te plaatsen. Die tijdlijn kan er zo uitzien:

lang geleden | kort geleden | NU | nabije toekomst | verre toekomst

Zodra er een gedachte langskomt stel je je voor waar die op de tijdlijn hoort: “Jij bent van vorige week, dat is verleden tijd” (de klant die je vergeten bent te bellen). Of  “Jij hoort in de nabije toekomst thuis, daar hoef ik nu niet over te denken” (die begroting). Door je bewust te worden van het punt in de tijd kom je vaak vanzelf meer naar het nu.

5 Doe een zintuigenmeditatie

Een zintuigenmeditatie is vooral fijn om lopend te doen. Ga een stukje wandelen en concentreer je achtereenvolgens op wat je voelt, hoort en ziet. Je voelt bijvoorbeeld de wind in je gezicht, je hoort een hond blaffen en ziet een auto langskomen. Daarna begin je weer opnieuw met voelen, horen, zien.

Kortom: Beperk je gedachtestroom nu en dan. Het geeft je rust en laat je meer genieten.

© 2010 Albertien ‘t Hoen.

Dit artikel was een gastbijdrage voor De Succesvolle Introvert.

Lees ook: