Al een tijdje had ik er last van: Social Media moeheid. Het was er geleidelijk ingeslopen. LinkedIn deed ik al jaren, want dat ‘hoort’. Toen kwam twitter: leuk! Facebook volgde omdat ik van alle kanten daarvoor uitgenodigd werd.
Dan moet je Facebook natuurlijk ook zakelijk gaan gebruiken. En Pinterest en Google+ en allerlei forums zijn ook heeeeel interessant. Zo ging het maar door en het eind was nog lang niet in zicht ;-). Ik begon het gevoel te krijgen dat ik verzoop in alle accounts en (bedrijfs)pagina’s.
Pas toen ik een week mediavastte kreeg ik echt in de gaten hoeveel tijd en energie die (Social) Media mij kostten. Het werd teveel! Wat nu? Behalve bloggen en mijn e-zine versturen (dat vond ik nog steeds de moeite waard) deed ik er een tijd bijna niks mee. Maar daar voelde me ik me ook niet echt happy bij.
SMC053
De aftrap van SMC053* kwam voor mij dan ook als geroepen. Zo’n 50 mensen waren naar die bijeenkomst gekomen. Natuurlijk waren er echte Social Media fans, maar ook nieuwkomers in SoMe land of twijfelaars zoals ik. Mensen die zich aan het begin van de bijeenkomst afvroegen:
- Onder welke naam moet ik gaan twitteren? Wat te denken van een organisatie die mensen onder hun voornaam + bedrijfsnaam laat twitteren: een grote familie met veel aangenomen kinderen ;-).
- Heb ik wel iets te vertellen op Social Media?
- Kosten Social Media mij niet veel teveel tijd en energie?
Tijdens de presentatie van Erno Hannink kwam er antwoord op die vragen en op nog veel meer. Erno is schrijver van Laat de klant naar jou komen. Hij is zo enthousiast over Social Media dat je vanzelf aangestoken wordt.
Erno laat je zien hoe je Social Media slim in kunt zetten: kies je doelgroep en kies hem klein genoeg. Hou contact met die doelgroep en zorg dat je er middenin staat. Als je weet wie je doelgroep is, kun je ook beter bedenken op welke Social Media je het beste actief kunt zijn.
Zo is LinkedIn vooral bedoeld voor business-to-business contacten. Erno gaf een paar handige tips om je profiel snel te verbeteren en wees op het nut van een bedrijfsprofiel met products & services.
Sluit op LinkedIn aan bij groepen waar je doelgroep zit (dus niet alleen waar je collega’s zitten ;-)). Het vraag- en antwoorddeel van LinkedIn kan ook interessant zijn.
Facebook richt zich vooral op eindgebruikers. Erno liet een paar prachtige voorbeelden van bedrijfspagina’s op Facebook zien. Zo heel belangrijk is die bedrijfspagina trouwens niet, want veel bezoekers komen er maar één keer.
Blijf bij Facebook letten op kwaliteit en kwantiteit. Like & Share heeft vaak niet het gewenste effect. Zorg op je bedrijfspagina voor regelmatige updates, die je exclusief voor Facebook hebt. Beantwoord vragen. Op groepen kun je meer in gesprek met mogelijke klanten komen.
Op je persoonlijke pagina kun je ook afficheren wat je doet. Je weet maar nooit hoe familie en vrienden doorverwijzen naar je. Je kan en mag zelfs je persoonlijke pagina zakelijk gebruiken (onder je eigen naam). De vraag is natuurlijk wel of je vrienden en familie met zakelijke dingen wilt overstelpen.
Twitter zit een beetje tussen LinkedIn en Facebook in, twitter is vooral ook fun. Het voordeel van twitter is dat je met elke tweet een link naar je website genereert en dat is weer goed voor de waarde in zoekmachines. Vergeet niet je keywords in je profiel te zetten.
Hanteer op twitter de 10-4-1 regel: 10 links naar derden, 4 links naar een blogartikel op je eigen site, 1 link naar een verkooppagina op je site.
Deel een artikel vaker op twitter, dus op verschillende tijdstippen per dag. Niet iedereen is steeds op twitter te vinden. Gebruik twitter ook om vragen te stellen.
En verder
Een e-zine is een prima manier om contact met je doelgroep te houden. Dat hoor ik graag :-), mijn e-zine wordt in ieder geval goed gelezen en mail blijkt nog steeds belangrijker dan Facebook.
Over Pinterest en Google+: Pinterest is leuk maar daar haal je nog geen klanten mee binnen. Foto’s op Pinterest kunnen wel zorgen voor extra verkeer naar je website. Google+ is nog niet zozeer SoMe, maar wel goed voor zoekmachines.
Kortom: het was een boeiende avond. Weer helemaal enthousiast over Social Media en met een goed idee over wat wel en wat niet keerde ik huiswaarts. Nu nog ‘even’ in praktijk brengen ;-).
* SMC053 staat voor Social Media Club Enschede.
© Albertine ’t Hoen
Wil je meer verslagen van deze bijeenkomst lezen? Die vind je op de sites van Social Media Club en Erno Hannink.