Word jij een IHBG?

Hulpbronnen

Iedere dag weer word je overspoeld door informatie. De media storten van alles over je uit en de laatste bladzijde van internet heb je ook nog steeds niet gevonden.

Het lijkt wel of het alleen maar erger wordt. Je raakt overvoerd door al het nieuws dat je moet volgen en alle uitzendingen die je moet zien. En als dat nou allemaal leuk was… Maar nee, het lijkt wel of al die informatie ook nog eens steeds negatiever wordt.

Er komt steeds meer informatie op je af die je allemaal moet verwerken. Iedereen wil je gewoon volproppen met informatie. En toch lijkt het wel of je nooit genoeg geïnformeerd bent. Er is altijd maar meer, meer, meer informatie om tot je te nemen.

IHBG: Info Holle Bolle Gijs

Voor je het weet word je een IHBG, een Info Holle Bolle Gijs. Holle Bolle Gijs kon ontzettend veel eten zoals een os en een stier en zeven tonnen bier :-) maar nog had hij honger.

Die eeuwige, onverzadigbare honger kun je ook met informatie hebben. Als jij je daar gelukkig bij voelt, als je graag een Info Holle Bolle Gijs bent of wilt worden, moet je dat gewoon zo houden en niet verder lezen.

Maar de meeste mensen willen helemaal geen Info Holle Bolle Gijs worden. Al die negatieve informatie die binnenkomt vreet energie. Daar word je niet blij van. Net als Holle Bolle Gijs word je gewoon volgepropt met (info-)eten dat vooral vult, maar niet voedt.

“You should be as careful about what you put into your mind as you are about what you put into your mouth.” – Tim Sanders

Hoe voorkom je dat je een Info Holle Bolle Gijs wordt? Ik geef je twee manieren: een strenge vastenkuur en een vriendelijk dieet. Kun je zelf een keuze maken ;-).

Mediavasten

Timothy Ferris zegt in zijn boek Een werkweek van 4 uur dat je het meteen stevig aan moet pakken. Je moet onmiddellijk minstens vijf dagen gaan mediavasten. Dat mediavasten houdt het volgende in:

  • Geen kranten, tijdschriften of gesproken radio.
  • Geen nieuwswebsites.
  • Geen televisie, behalve iedere avond één uur kijken voor je plezier.
  • Geen boeken, behalve Een werkweek van 4 uur en een uur fictie voordat je gaat slapen.
  • Geen gesurf op internet tenzij dat echt nodig is (dus niet leuk) om dezelfde dag iets af te maken.

Informatiedieet

“Feed your mind with good stuff” zegt Tim Sanders in Today we are rich. Van Tim hoef je niet te vasten; hij is voorstander van een informatiedieet. Het onderstaande kan je helpen een voor jouw passend informatiedieet te vinden:

  • Hou een logboek bij. Als je af wilt vallen, helpt het vaak enorm om eerst maar eens te noteren wat je allemaal eet. Zo is het met ‘afvallen van informatie’ ook. Hou een tijdlang (liefst een paar weken) bij wat je leest, kijkt of beluistert.  Noteer echt alles, vergeet internet niet. Noteer de tijd die je eraan besteedt en of het positief/nuttig of negatief/nutteloos was.
  • Bekijk je logboek. Staan er veel negatieve of nutteloze dingen op? Dan is het de hoogste tijd om daar in te gaan schrappen. Door je er bewust van te zijn kun je makkelijk een stap in de goede richting zetten.
  • Filter het negatieve. Wees je steeds bewust van negatieve dingen. Zoals Maxwell Maltz zegt: “Glance at negatives, but focus on positives.”
  • Gebruik internet doelgericht. Als je lang genoeg blijft surfen kom je vanzelf iets interessants tegen. Maar in de tussentijd komt er heel wat nutteloze en negatieve informatie op je af.
  • Zorg voor een goede mix in je dieet. Tim pleit ervoor dat je tenminste de helft van je ‘informatietijd’ aan goede boeken besteedt.

Experimenteer

Experimenteer eens met (onderdelen van) mediavasten of een informatiedieet. Zo maak je van een energievreter een prachtige hulpbron.


Leestip:
In Today we are Rich van Tim Sanders staat het informatiedieet nog uitgebreider beschreven. Today we are rich is een aanrader, het helpt je positief en vol vertrouwen in het leven te staan. Op de site van Tim Sanders kun je gratis een deel van het boek downloaden.

© Albertine ‘t Hoen

Lees ook: