Mopperdemopperdemopperdemopper. Leve de klaagcultuur! Het lijkt wel of je collega’s een Kampioenschap Klagen & Zeuren houden. Er deugt echt niks volgens hen, alles is stom op het werk :-(
Als je niet oppast word je vanzelf meegezogen in zo’n klaagcultuur. Voor je het weet wordt je werkplezier steeds minder en vreet het gemopper van je collega’s energie van jou.
Het wordt steeds lastiger om je werk toch goed te blijven doen. De bevlogenheid die je ooit had ben je kwijt en je bent niet meer gelukkig op je werk. Je komt steeds vaker uitgeput thuis en merkt dat je zelf ook begint te klagen over je werk.
Doorbreek die klaagcultuur
Zo’n klaagcultuur lijkt soms lastig te doorbreken, maar er zijn heus mogelijkheden. Vriendelijk gedrag bijvoorbeeld. Ik geef toe, dat klinkt te simpel voor woorden. Maar het werkt echt, dat heb ik onderhand al zo vaak meegemaakt. Experimenteer er ook eens mee, geef het een kans en ervaar wat er gebeurt.
Grote voordeel is dat je zelf ook profijt hebt van vriendelijk zijn naar anderen. Bewezen is dat je daardoor meer bevlogen raakt. Dat zorgt ervoor dat je veel makkelijker tot goede prestaties komt. Het klinkt misschien raar, maar het werkt echt!
Maar… niet elk soort vriendelijkheid werkt even goed. Het is dus zaak om je vriendelijke gedrag wel slim aan te pakken ;-) Daarom hier 7 tips die ervoor zorgen dat jijzelf er maximaal profijt van hebt.
1 Doe het voor de ander
De belangrijkste tip is misschien wel dat je vriendelijk wilt zijn voor een ander. Het is je niet om je eigen gewin te doen, maar om die ander. Dat jij daar zelf ook beter van wordt is gewoon mooi meegenomen.
2 Een vriendelijke dag
Zelf vind ik dit de meest opvallende uitkomst van onderzoeken. Een ‘vriendelijke dag’ (een dag waarop je meerdere vriendelijke dingen doet) heeft veel meer effect op je dan elke dag van de week iets vriendelijks doen.
Bedenk vooraf welke dag van de week jouw vriendelijke dag wordt of bedenk spontaan: vandaag wordt een vriendelijke dag. Juist als je met je verkeerde been uit bed stapt, kan het besluit om er een vriendelijke dag van te maken alles veranderen.
3 Varieer in vriendelijkheid
Als je iedere keer dezelfde vriendelijke actie hebt raken jij en je omgeving er aan gewend. Dan werkt je vriendelijkheid niet meer en word je er niet gelukkiger van. Zorg dus voor een heel arsenaal aan vriendelijkheden zodat je naar hartenlust kunt variëren.
Die vriendelijkheden hoeven helemaal niet ingewikkeld te zijn: koffie halen, helpen bij een lastig klusje of laten invoegen in de file: het telt allemaal!
4 Zorg goed voor jezelf
Ook al ben je vriendelijk voor een ander, dat wil niet zeggen dat jij jezelf moet wegcijferen. Als je altijd maar voor iedereen klaarstaat en jezelf vergeet schiet je goedheid het doel voorbij. Dan heb je er geen plezier meer in en vreet het energie.
5 Let op de (ketting)reactie
In dit filmpje (even naar beneden scrollen) zie je waar vriendelijk gedrag toe kan leiden. Let eens op hoe mensen op jouw vriendelijkheid reageren, dat kan heel bijzonder zijn. Soms laat je iemand perplex achter (dat vind ik zelf altijd erg grappig) en een andere keer zie je zo’n leuke kettingreactie. Vriendelijkheid is gewoon hartstikke besmettelijk!
6 Geef niet om terug te krijgen
Ook al is de kettingreactie leuk om te zien, daar doe je het niet voor. Je bent vriendelijk vanuit jezelf. Het geeft jou een goed gevoel, maar dat wil niet zeggen dat het gewaardeerd wordt door de ander ;-) Of dat je er zelfs iets voor terug krijgt.
7 Doe iets dat bij jou past
Het is niet de bedoeling dat je jezelf in problemen of gevaar brengt. Dan is het middel erger dan de kwaal. Als jij krap bij kas zit, is het niet slim om je collega’s uitgebreid te trakteren. Maar dan kun je misschien wel een collega die niet fit is wat ontlasten op het werk.
Kortom: Laat je niet meesleuren in de klaagcultuur, maar begin een tegenoffensief met (slim) vriendelijk gedrag. Dat helpt niet alleen tegen het gemopper van collega’s, maar is ook goed voor jezelf! Vind je het toch lastig om uit die klaagcultuur te blijven? Neem dan contact op, ik denk graag met je mee voor een oplossing.
© Albertine ’t Hoen illustratie Kate ter Haar