3 simpele tips om op je werk uit je valkuil te blijven

Persoonlijke ontwikkeling

valkuil-kernkwaliteit

“Maar als ik het niet doe, komt er niks van terecht.” Margot heeft zich de afgelopen maanden een slag in de rondte gewerkt. Over anderhalve week gaat ‘haar’ symposium van start. En ze wordt bijna gillend gek van alles dat nog geregeld moet worden…

Margot is waanzinnig toegewijd. Het symposium MOET goed gaan (zoals alles in haar werk altijd goed moet gaan 😉 ). Margot gaat steevast voor de volle 100%.

Margot gelooft dat niemand het symposium zo goed kan organiseren als zij. Anderen zouden vast niet zo secuur zijn. Als het aan haar ligt, controleert ze zelfs of alle goodie bags wel precies de juiste inhoud hebben.

Ik spreek vaak mensen als Margot (en ik ben er zelf ook een 🙂 ) die enorm betrokken zijn bij hun werk. Ze zijn toegewijd, behulpzaam, secuur, loyaal of gedreven. Dat zijn allemaal prachtige (kern)kwaliteiten.

Valkuil

Maar soms wordt zo’n kernkwaliteit hinderlijk. Dan schiet je net als Margot door en stap je in je valkuil:

  • toewijding wordt dan bijvoorbeeld fanatisme,
  • behulpzaamheid schiet door naar bemoeizucht,
  • secuur zijn wordt irritant muggenziften,
  • loyaliteit kan ontaarden in onderdanigheid en
  • gedrevenheid wordt bijvoorbeeld drammerigheid.

In je valkuil stappen is niet leuk voor anderen, maar vooral niet voor jezelf. Op zo’n moment verdwijnt je werkplezier en wordt je energie opgeslurpt. Natuurlijk kun je dan tegen jezelf zeggen hoe stom het is dat je weer in je oude valkuil gestapt bent, maar daar schiet je weinig mee op.

Slimmer is het om deze 3 tips te gebruiken. Ze kunnen je helpen minder last van je valkuil te hebben.

1 Je kernkwaliteit en valkuil zijn niet zwart-wit

Kernkwaliteit en valkuil zijn geen alles of niks verhaal. Je valt niet ineens in je valkuil, dat gaat heel geleidelijk. Door bijtijds te zien dat je richting valkuil gaat (en niet te wachten tot je op de bodem aanbeland bent 😉 ) kun je tijdig maatregelen nemen.

Margot is de afgelopen maanden steeds secuurder geworden en ze bemoeit zich met de kleinste details. Haar collega’s worden bijna gek van haar, dat was een half jaar geleden nog heel anders.

2 Je valkuil is een energievreter

Als je je kwaliteit gebruikt, geeft dat energie. Je valkuil is een energievreter. Door je daarvan bewust te zijn kun je beter het verschil merken tussen valkuil en kernkwaliteit. Want je valkuil voelt soms o zo natuurlijk.

Margot ziet dat ze zo niet verder kan. Ze kan zich gewoon niet meer met elk detail bemoeien. Dan zou een etmaal 60 uur of zo moeten hebben. En dan nog… ze merkt nu al dat ze fouten gaat maken doordat ze hartstikke moe is.

3 Gebruik je uitdaging

Zoek uit wat jouw uitdaging is en gebruik die. Als je je uitdaging en kernkwaliteit weet te combineren ben je onwijs sterk bezig! Je uitdaging is het positief tegenovergestelde van je valkuil. In dit artikel lees je meer over het vinden van je uitdaging.

Voor Margot is loslaten dé uitdaging. Zij laat heel voorzichtig kleine stukjes van de organisatie los. Spannend! (Achteraf zijn er wel wat dingen fout gegaan. Maar Margot geeft eerlijk toe dat die ook fout waren gegaan als zij zich er wel mee bemoeid had.)

Bonustip: vraag hulp

Soms zie je zelf niet goed wat je valkuil is. Vraag een coach of een betrouwbaar iemand uit je omgeving je te helpen je valkuil te ontdekken.

Kortom: wees je bewust van je valkuil, het zal je energie en werkplezier vergroten.

© 2012 Albertien ‘t Hoen

NB In dit artikel lees je meer over kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Met een downloadbaar invulschema om zelf aan de slag te gaan.

bezieling en kwaliteit in organisatiesLeestip: In Bezieling en kwaliteit in organisaties van Daniel Ofman lees je alles over kernkwadranten en nog veel meer. Het lezen waard!

Lees ook: